torstai 21. marraskuuta 2013

Operaatio karpalo

Maailma on täynnä kysymyksiä joihin ei koskaan saada vastausta. Mikä on elämän tarkoitus? Onko kohtaloa olemassa? Mikä on minun tehtäväni tässä maailmassa? Tuliko kana ennen munaa? Kummalta puolelta näkkileipä voidellaan? (FYI, siltä reiättömältä.)

 Meidän huushollissa ei kuitenkaan pohdita näin syvällisiä. Tämän perheen (oikeastaan minun ja lasten) välinen ikuisuuksiin jatkuva riita koskee jugurttia. Ongelma on se, että nuo punaiset pallerot purkin kyljessä muistuttavat puolukoita, mutta ovat karpaloita. No miten selität lapselle että ne näyttävät samoilta, ovat saman kokoisia, kasvavat samassa paikassa, maistuvat kirpeille, mutta ovat kaksi eri marjaa?

Molemmilla lapsilla on jämptit selitykset tälle erikoiselle ilmiölle, jota 'tranlingon problemiksi' kutsutaan. Tyttö on sitä mieltä, että purkissa on kirjoitusvirhe. Koska saattaahan sitä sattua, että aina juuri minun ostamassani purnukassa on käynyt moka.

Vanhempi pojista on sen sijaan sitä mieltä, että minä olen hämmentynyt. Suora lainaus: "Kuule Sara. Se menee niin, että tranbär tarkoittaa suomeksi puolukkaa. Se tarkoittaa myös ruotsiksi puolukkaa. Niin että kyllä se on puolukkaa."

Koska olen sen verran pikkumainen ihminen, en suostu luovuttamaan ennen kuin molemmat uskovat karpaloihin. Tästä siis väännetään vielä joulupöydässä.


Sara

P.S. Tänään tuli täyteen toinen kuukausi Ruotsissa! Tuntuu kuin olisin ollut täällä jo ikuisuuden (hyvässä mielessä), mutta kaipa se on uskottava kalenteria.

P.P.S. Jippii viikon päästä singahdan kotiin rutistelemaan jokaisen liikkuvan perheenjäsenen ruttuun! Vaikka täällä ei mitään kulttuurishokkia ole syntynyt, kaipaan omaa sänkyä ja kissaa, kunnon ruisleipää ja taloa, jonka nuorin asukas on yli 10-vuotias.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti